FIII ȘI FIICELE LUI BRÂNCUȘI.
O INTRIGĂ DE FAMILIE (ACTUL II)
02 octombrie - 01 noiembrie






Un proiect de Alexandra Croitoru
în colaborare cu: Dan Acostioaei,
Vlad Cadar & Biserika & Tamtam,
Simion Cernica, V. Leac & Ștefan Tiron, Monotremu, Dan Perjovschi, Sergiu Sas


Descarcă bio artiști



Galeria Helios
Piaţa Victoriei, Nr. 6, Timişoara

vineri, 2 octombrie
19:00 – 21:00 Deschidere cu bere YamYam făcută la TamTam

duminică, 1 noiembrie
19:00 – 21:00 Închidere cu bere YamYam făcută la TamTam

Program de vizitare a expoziției:
marți – duminică / 11.00 – 19.00






ATELIERE DE CREATIVITATE BRÂNCUȘIOLOGICĂ

vineri - sâmbătă - duminică, 2 - 3- 4 oct
16:00 – 19:00 Atelier de scriere cu V. Leac și
Ștefan Tiron

vineri - sâmbătă - duminică, 9 - 10 - 11 oct
16:00 – 19:00 Atelier de lucru manual I cu Vlad Cadar și Biserika

vineri - sâmbătă - duminică, 16 - 17 - 18 oct
16:00 – 19:00 Atelier de lucru manual II cu Vlad Cadar și Biserika

vineri - sâmbătă - duminică, 23 - 24 - 25 oct
16:00 – 19:00 Atelier de amenajări și decorațiuni exterioare cu Monotremu

vineri - sâmbătă - duminică, 30 - 31 oct & 1 nov
16:00 – 19:00 Atelier de pictură iconografică cu
Dan Acostioaei





Prima expoziție a sezonului 2015 –2016 organizată de Salonul de proiecte se va desfășura în cadrul Timișoara Art Encounters și se va concentra asupra cultului lui Constantin Brâncuşi în România, discutând modul în care performanţa lui Brâncuşi în contextul artistic internaţional a fost învestită cu sensuri legate de discursul naţionalist și transformată în performanţă a României. Încă din perioada interbelică, legitimarea externă apare ca motorul principal al transformării lui Brâncuşi într-un erou naţional. Acest proces, care se regăseşte mai târziu şi în cadrul recuperării brâncuşiene „umanist-socialiste” a anilor '60-'70 şi a celei protocroniste a anilor '70-'80, se dezvoltă şi se rafinează până în contextul prezent al statelor competitive, când, pe fundalul globalizării şi politicilor identitare europene, Brâncuşi devine un pion important chiar şi în strategiile branding-ului de ţară. Acest cult al sculptorului este întreţinut de-a lungul timpului de supraproducţia exegetică a brâncuşiologilor români care în final influenţează şi modul în care Brâncuşi este apropriat în strategii guvernamentale și comerciale, în cultura populară sau în diverse discursuri cu tentă naţionalistă precum cele ale dacologilor şi ortodoxiştilor, sau trans-naţionale ca cele ale yoghinilor sau ale masonilor.

Ca artiști formați în România, am crescut cu modelul Brâncuși așezat pe treapta cea mai de sus a panteonului istoriei artei, supraexpunerea la acest discurs omagial generându-ne în final o nevoie de deconstucție a mitului Brâncuși. (Chiar și titlul proiectului a fost inspirat de o astfel de publicație omagială care reafirma în mod evident și un anumit tip de patriarhat „artistic” local – Brâncuși. Tatăl nostru de Paul Rezeanu, fost director al Muzeului de Artă din Craiova.)




credit foto: Alexandra Croitoru & Monotremu

Desenele lui Dan Perjovschi sau lucrările video ale lui Simion Cernica și Sergiu Sas, ne amintesc încă o dată că o raportare pur estetică la opera lui Brâncuși a devenit imposibilă în contexul românesc. Raportarea noastră, fiind mereu bruiată de patosul naționalist ce înconjoră subiectul Brâncuși, iese din sfera specifică a artei vizuale și devine politică.

Toate intervențiile din expoziția de față chestionează de fapt cadrul cultural, istoric, politic şi social care a făcut posibilă „canonizarea” si „naționalizarea” lui Brâncuși, şi pun în discuţie derapajele acestui cult în contextul artistic dar şi în cel extins, al societăţii româneşti contemporane. Pe tot parcursul lunii octombrie se vor desfășura în cadrul expoziției câteva ateliere care problematizează „canonizarea” lui Brâncuși atât în sfera elitelor culturale românești, cât și în cea a culturii populare: atelierul de pictură susținut de Dan Acostioaei pornește de la portretul sculptorului și se dezvoltă înspre canonul iconografic ortodox, cel imaginat de V. Leac & Ștefan Tiron se concentrează pe exerciții de „scriere creativă” ce au ca punct de plecare aforismele brâncușiene, cel propus de duo-ul Monotremu pune în discuție mutațiile suferite de elementele creației lui Brâncuși în arhitectura vernaculară iar în cadrul atelierului de „lucru manual” condus de Vlad Cadar, motivele brâncușiene sunt reciclate într-o serie limitată de suveniruri. (AC)

Această expoziție este organizată de Salonul de proiecte București în conjuncție cu alte două proiecte ale Alexandrei Croitoru ce se vor materializa în toamna acestui an: proiectul expozițional de la Galeria Plan B Cluj și cel editorial – Brâncuși. O viață veșnică – publicat în parteneriat cu Editura IDEA Cluj și Archive Books Berlin.





https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_1_v10.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_2_v10.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_3_v11.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_4_v8.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_5_v7.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_6_v6.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_7_v4.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_8_v4.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_9_v3.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_10_v2.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_11_v2.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_12.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_13_v3.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_14.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_15.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_16.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_17.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_18.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_19_v3.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_20_v3.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_21_v3.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_22.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_23.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_24.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_25.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_26.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_27.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_28.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_29.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_30.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_31.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_32.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_33.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_34_v2.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_35.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_36.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_37.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_38.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_39.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_40.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_41.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_42.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_43.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_44.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_45.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_46_v2.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_46.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_47.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_48.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_49.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_50.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_51.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_52.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_53.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_54.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_55.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_56.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_57.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_58.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_59.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_60.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_61.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_62.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_63.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_64.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_65.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_66.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_67.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_68.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_69.jpg
https://salonuldeproiecte.ro/files/gimgs/th-106_70.jpg