LANSARE CĂRŢI:
BRÂNCUŞI - O VIAŢĂ VEŞNICĂ de Alexandra Croitoru şi
ÎN ACEST PAVILION SE VEDE ARTĂ de Daria Ghiu





Marți, 15 decembrie, ora 18:00

tranzit.ro/ Bucureşti

Str. Gazelei nr. 44, sector 4



Salonul de proiecte în colaborare cu Editura IDEA și tranzit.ro/ București vă invită la lansarea cărților Brâncuși: O viață veșnică de Alexandra Croitoru și În acest pavilion se vede artă. România la Bienala de Artă de la Veneția (1907-2015) de Daria Ghiu. Cele două autoare au fost colege de generație în cadrul programului doctoral al Universității Naționale de Arte București, pe care l-au absolvit în toamna anului trecut. De asemenea, cele două au colaborat la expoziția curatoriată de Daria Ghiu la tranzit.ro/ București în iunie 2013, despre istoria Pavilionului României, cu ocazia căreia Napoleon Tiron a fost invitat să producă Bastonul brâncușian, care se regăsește chiar pe coperta ediției în engleză a cărții Alexandrei Croitoru. Cercetările lor au în comun interesul pentru reprezentarea națională în sfera artelor vizuale și s-au intersectat în chestionarea poziției lui Brâncuși ca artist național în contextul istoriei Pavilionului României la Bienala de Artă de la Veneția.

-----
Cercetarea Alexandrei Croitoru reflectă o impresionantă investigație specifică studiilor culturale, în care elementul central îl constituie construirea socială a „mitului” lui Brâncuși, precum și procesele prin intermediul cărora acest mit este reprodus și conservat în cultura populară din România. Mitul este înțeles aici drept o construcție ideologică naturalizată, care ajunge să se identifice, în cele din urmă, cu o supra-structură identitară de ordin național. În cadrul acestei cercetări, artista trasează genealogia mai multor mecanisme culturale care au contribuit la mediatizarea operei și numelui lui Constantin Brâncuși atât în sfera artei, cât și în afara sa, elementul comun al acestor discursuri fiind fără îndoială, ficțiunea – acea construcție narativă fundamentală pentru definirea națiunii drept o comunitate imaginată și imaginară. (Cristian Nae)

Brancuși: O viață veșnică este editată și prefațată de Cristian Nae și este publicată de Asociația Salonul de proiecte București în parteneriat cu Editura IDEA Cluj (ediția în română) și Archive Books Berlin (ediția în engleză). Proiectul editorial este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și realizat cu sprijinul: Fundația Plan B și tranzit.ro/ Iași. Ediția în engleză va fi lansată la o dată ulterioară la Archive Kabinett Berlin.

-----
Privim expoziţiile din Pavilionul României de la Bienala de artă de la Veneţia ca pe nişte structuri discursive, din care cu greu mai poţi detaşa opera de artă şi artistul. Ne întrebăm în ce măsură artiştii văd în prezenţa lor la bienală o problemă de identitate naţională sau, mai degrabă, de reprezentare personală şi succes, într-un context internaţional. Oare se simt aceștia cu adevărat reprezentaţi? Va putea vreodată Bienala de la Veneţia să se desprindă de contextul naţional? În ce măsură contextul politic mondial nu va mai avea nevoie, la un moment dat, de o asemenea competiţie? Bienala de artă de la Veneţia e un revelator care scurtcircuitează. Pentru România a fost de la început o binevenită ocazie de a ieşi din sine şi de a se privi din afară, încercând o obiectivare pe care singură nu şi-ar fi putut-o provoca. (Daria Ghiu)

În acest pavilion se vede artă. România la Bienala de Artă de la Veneția (1907-2015) a apărut la Editura Idea, în colecția „Expoziții” coordonată de Raluca Voinea. Proiectul editorial este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

-----
Autoarele le sunt profund recunoscătoare doamnelor profesoare Ruxandra Demetrescu și Anca Oroveanu, precum și domnului profesor Beat Wyss. Aceștia le-au fost alături cu generozitate de-a lungul întregii cercetări doctorale.

-----
Alexandra Croitoru (n. 1975) trăiește și lucrează în București. Începând cu anul 1999 predă în cadrul departamentului Foto-Video al Universității Naționale de Arte București. Din 2011 este co-curator al Salonului de proiecte București. Proiectele sale artistice au fost prezentate în diverse expoziții organizate de instituții prestigioase din România și Europa. În 2014 primește, în cadrul UNArte București, titlul de Doctor pentru o teză centrată pe „naționalizarea” lui Brâncuși în România, cercetare ce stă la baza publicației de față și a proiectelor expoziționale realizate în 2015 în conjuncție cu aceasta – Fiii și fiicele lui Brâncuși. O intrigă de familie – Actul I la Galeria Plan B Cluj și Actul II organizat de Salonul de proiecte în cadrul Timișoara Art Encounters.

Daria Ghiu (n. 1983) a obținut în 2014 titlul de Doctor al Universității Naționale de Arte din București, cu o cercetare despre istoria Pavilionului României la Bienala de Artă de la Veneția. Între 2010 și 2013 a fost bursieră a Institutului SIK-ISEA din Zürich, parte dintr-un proiect european de istorie comparată a unor pavilioane naționale la Bienala de la Veneția. Este critic de artă. Din 2006 publică articole și interviuri în reviste de cultură și artă. Este colaborator permanent al Artforum.com (Critics' Picks). Lucrează la Radio România Cultural, unde realizează în prezent emisiunile Cum să știi că ești artist? (împreună cu Maria Balabaș) și Aceasta (nu) este artă. În 2010 a editat volumul 20/22. Douăzeci de ani de texte de Dan Perjovschi. A curatoriat câteva expoziții, printre care În acest Pavilion se vede artă. România la Veneția. 89 de ani de Bienală la tranzit.ro/ București (2013) și Sights and Sounds: Global Film and Video – Romania, la The Jewish Museum, New York (2014). În prezent realizează o cercetare postdoctorală despre fenomenul reprezentării naționale, cu o analiză a Trienalei de arte decorative de la Milano.

-----
Proiectele nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectelor sau de modul în care rezultatele proiectelor pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.





h

h

h

h

h

h

h