PERFORMANCE-UL ÎN ROMÂNIA: ISTORIE ŞI DISCURS ACTUAL
O prezentare de Magda Radu





Miercuri, 16 Mai, 19.00



Prezentarea se va concentra asupra istoriei performance-ului din România, așa cum s-a configurat în sfera artelor vizuale. Discutând atât chestiuni legate de terminologie, cât și probleme privind instituționalizarea festivalurilor de performance sau tentative de teoretizare a unor trăsături specifice contextului local, această reflecție se prezintă ca un set de interogații care pot fi continuate, contrazise sau dezvoltate atât de către artiști cât și de istoricii de artă preocupați de performance. Departe de a avea pretenția unei epuizări a subiectului – care în ultima vreme a beneficiat de o atenție sporită printr-o serie de publicații dedicate unor momente și figuri importante ce au marcat traiectoria acestui mediu – perspectiva de față se va opri asupra câtorva exemple ce își dovedesc relevanța pentru discursul actual în jurul „noului performance”, fenomen care a luat recent amploare în mediul muzeal și în diverse spații dedicate artei contemporane. În contextul românesc există prea puține punți de legătură și cunoaștere reciprocă între cele două „ramuri” ale performance-ului, din zona artelor vizuale și din dans (sintagma „arte performative”, larg utilizată, se referă cu precădere la teatru și dans), deși mizele lor se pot întretăia ocazional, mai ales prin modurile hibride, radical-experimentale, în care ele conviețuiesc în contextul instituțional al artei.

Magda Radu este curatoare și istoric de artă stabilită în București, co-fondatoarea Salonului de proiecte. A editat sau co-editat mai multe cataloage de expoziții și cărți, printre care: Arta în România între anii 1945–2000. O analiză din perspectiva prezentului (2016), Dear Money (2014) și André Cadere / Andrei Cădere (2011). În ultimii ani a fost curatoare a unor expoziții organizate la Bienala ArtEnconters, Timișoara; MNAC, București; MUSAC, Leon; Spinnerei, Leipzig sau Photo España, Madrid. Este curatoarea Participării României la a 57-a ediție a Bienalei de la Veneția (2017) cu proiectul Geta Brătescu – Apariții.

Imagine: Alexandru Antik, Abandonarea pielii, 1996, Zona 2 Europa de Est, Timișoara

Performance-ul în România: istorie şi discurs actual face parte din programul LA SERAL. Acțiuni de zi și de noapte, un program conceput de Manuel Pelmuș care pune în discuție conexiunea care se stabilește între temporalitățile și tipurile de atenție specifice sferei dansului și a artelor vizuale, suscitând o reflecție asupra posibilităților care apar în urma constituirii acestui spațiu hibrid. Pentru mai multe informații, vă rugăm să verificați: http://salonuldeproiecte.ro/proiecte/






h