CARACTERUL GAZETĂRESC AL EXISTENȚEI
20.10. - 27.11.2022




Expoziție concepută de Salonul de proiecte în colaborare cu Irina Cărăbaș

Vernisaj: joi, 20 octombrie, 19.00




Expoziția de față adâncește reflecția despre locul în care activează Salonul de proiecte, fosta Tipografie Universul, prin conjugarea unui material istoric apt să aducă în lumină tumultoasa istorie interbelică, în care presa a jucat un rol major, punând accent asupra celor două trusturi de presă care au activat în „cartierul gazetăresc” circumscris de străzile Brezoianu – Sărindar (actuala Constantin Mille). Este vorba de popularul cotidian Universul, care, alături de publicațiile conexe, a adoptat o orientare ideologică de dreaptă, promovând o politică agresiv naționalistă, în timp ce de partea cealaltă a spectrului politic se situa concernul jurnalistic reprezentat de ziarele Adevărul și Dimineața, cu un pronunțat angajament de stânga, abordând o paletă largă de subiecte care puneau în prim plan critica și echitatea socială. Expoziția pornește de la premisa conflictului de natură politică între cele două trusturi de presă, însă ea caută să suscite, înainte de orice, o reflecție despre mediul tipografic în sine, despre tipul de muncă pe care îl implica această antrepriză ce cumula multiple talente și meserii, reliefând aspecte care țin de evoluția tehnologiei și specializările în tipografie, circulația imaginilor, infrastructura și cultura domeniului jurnalistic. Multe din frământările politice și interogațiile despre statutul presei de atunci sunt articulate și în prezent.

Pentru a compune o imagine cât mai edificatoare despre toate aceste fenomene a fost necesară o cercetare istorică amplă al cărei rezultat este aducerea în atenția publicului a unei selecției cuprinzătoare de desene originale și gravuri, aparținând colecției Bibliotecii Academiei Române, realizate de unii dintre cei mai cunoscuți desenatori de presă din perioada interbelică, nume cvasi-uitate astăzi, precum Vasile Dobrian, Mihail Gion și B’ARG (Ion Bărbulescu), dar și figuri cu notorietate cum sunt Aurel Jiquidi, Camil Ressu sau Nicolae Tonitza, prezent aici într-o ipostază mai puțin familiară. Alături de ilustrații, expoziția include și o selecție substanțială de fotografii de presă ce prezintă, printre altele, exemple notabile din categoria fotoreportajului, gen fotografic care a luat amploare și a fost strălucit practicat în interbelic de cineva ca Iosif Berman, un fotograf prolific și divers, cu o remarcabilă conștiință socială. Circulația fotografiilor și a ilustrațiilor de presă este însă cel mai elocvent evidențiată prin înseși ziarele și publicațiile care plasau imaginile în conjuncție cu discursul și identitatea asumată de ele. Alături de exemplare din Universul și Adevărul, expoziția prezintă și publicații reper precum Cuvântul liber sau Facla, care, pe lângă direcția lor culturală și politică radicală de stânga, au produs și joncțiuni cu totul singulare între design grafic, text și imagine.

Titlul expoziției reia o expresie a scriitorului avangardist Ion Călugăru din revista Integral, ce se referea la felul în care Tudor Arghezi a descris presa și meșteșugul tipografic ca o metaforă a existenței umane în relație cu cea cosmică.



Design expozițional: Radu Manelici

Cercetători implicați: Mihai Burcea, Irina Cărăbaș, Adriana Dumitran

Lucrări și materiale din următoarele colecții: Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Națională a României, Muzeul Presei „Sever Bocu” Jimbolia, Colecția Cristinel Popa, Colecția de imagini Mihai Oroveanu

Acest eveniment este organizat de Asociația Salonul de proiecte, ca parte a proiectului „Caracterul gazetăresc al existenței”. Tipografie, muncă și spațiu public / Image, press, and public space, cu aportul substanțial oferit de Biblioteca Academiei Române.

Cu sprijinul: Foundation for Arts Initiatives

Parteneri: Muzeul Presei „Sever Bocu” Jimbolia, Facultatea de Științe Politice – SNSPA București, Facultatea de Istoria și Teoria Artei – UNArte București

Sponsor: Corcova Roy & Dâmboviceanu

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.









x


parteneri