MIRCEA NICOLAE - DE UNUL SINGUR
29.01.2025




Salonul de proiecte
Palatul Universul, Corp B, Etaj 1
Actor Ion Brezoianu 23-25, București


Lansare carte: miercuri, 29 ianuarie, 18.00




Salonul de proiecte vă invită la lansarea publicației bilingve care se concentrează asupra practicii artistice a lui Mircea Nicolae / Ionuț Cioană, fiind punctată de o varietate de texte scrise de el de-a lungul timpului. Împărțirea practicii sale artistice în capitole precum intervenții, obiecte și fotografie poate părea artificială, însă e modul în care Ionuț însuși și-a clasificat preocupările artistice, oferind o structură care evită înșiruirea strict cronologică (ce și-ar fi dovedit destul de curând limitele în cazul său). Fiecare secțiune este deschisă de o scurtă introducere scrisă de editorii cărții (Alexandra Croitoru, Magda Radu, Ștefan Sava), iar prezentările lucrărilor sunt însoțite de cele mai multe ori de explicațiile artistului, care își analiza și contextualiza în mod constant demersul.

Eseurile care urmează după segmentul dedicat lucrărilor au fost comisionate, în majoritate, unor autori care l-au cunoscut personal pe Ionuț în diverse ipostaze. Anca Oroveanu, coordonatoarea cercetării lui doctorale, pornește de la lucrarea video Cum se face pâinea, insistând asupra procesualității și materialității artei lui Ionuț, pe care o plasează într-o matrice teoretică ce trasează conexiuni între activitatea artistică și cea culinară. Jacob Mikanowski, singurul cu o privire din exterior, comentează o selecție de lucrări pe care le plasează pe fundalul istoriei modernității în Europa de Est, conectându-le pe alocuri cu propria experiență personală și cu memoria acestui teritoriu de care se simte profund atașat. Pentru Veda Popovici, eseul este un pretext pentru a iniția ritualul despărțirii de Ionuț, fiind punctat de fragmente poetice și de o reflecție subiectivă asupra proiectelor lor colaborative, reflecție marcată de o intensitate polemică în care afectul și dimensiunea politică nu pot fi disociate. Raluca Voinea și Sharon, dublul ei virtual, încearcă fiecare să rememoreze personalitatea artistică a lui Mircea Nicolae, prima dintr-o perspectivă mai obiectivă profesional, iar cea de-a doua încercând să acceseze amintiri și emoții care transgresează, în mod paradoxal, limitele unei entități impersonale ce viețuiește în spațiul digital. Ștefan Tiron face apel, la rândul lui, la o strategie ficțională, el imaginând un dialog cu un Ionuț dominat de paranoia, în care sunt abordate subiecte de interes pentru ambii interlocutori, presărate cu considerații despre lucrări și momente din activitatea artistică a lui Ionuț.

Ionuț Cioană (1980-2020), care a lucrat ca artist sub pseudonimul Mircea Nicolae, a absolvit Facultatea de Litere, Universitatea București (1998–2002) și a obținut un Master (2002–2004) în Antropologia Spațiului Sacru de la Institutul de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”. A fost doctorand la Universitatea Națională de Arte din București cu o teză despre muncă și libertate artistică în contextul scenei de artă din România, între 1944–2010. În perioada 2010-2020, el a produs o serie de lucrări prezentate în diverse spații expoziționale și evenimente precum: Salonul de proiecte, București (2019); tranzit.ro/bucurești (2018); Galeria Ivan, București (2017); Galeria Electroputere, Craiova (2015); Vienna Biennale (2015); Spațiul Platforma, București (2015); MUSAC, Leon (2012); Pinchuk Art Centre, Kiev (2011); 32 Edgewood Avenue Gallery, New Haven (2011). Activitatea lui curatorială a inclus expoziția Mattis Teutsch. Avangardă și realism constructiv, organizată la Rezidența BRD Scena9, București, în colaborare cu Szilárd Miklós (2019), iar în calitate de critic de artă a publicat în mod regulat texte pe platforma editorială Scena9 în perioada 2016–2020.



Mircea Nicolae — De unul singur este publicată de Salonul de proiecte în parteneriat cu PUNCH, cu un design semnat de Larisa Sitar.

Mulțumiri: Carmen Constantin și Irina Cios, Carmen Constantinescu, Suzana Dan, Anca Drăgoi, Cosmina Frîncu, Radu Leșevschi, Corina Oprea, Anca Oroveanu, Cristiana Tăutu

Proiect editorial co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Inside Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin buget de la Ministerul Culturii.

Cu sprijinul financiar al: Fundația9

Sponsor: BRD – Groupe Société Générale










x