DEAR MONEY
octombrie 2013 – decembrie 2014






Expoziție la Viennafair The New Contemporary (Viena): 10 – 13 octombrie 2013


Lucrări de:
Marina Albu, Apparatus 22, Matei Bejenaru, Anca Benera & Arnold Estefan, Alex Bodea, Mihuț Boșcu Kafchin, Răzvan Botiș, Tudor Bratu, Geta Brătescu, Biroul de Cercetări Melodramatice, Anetta Mona Chișa & Lucia Tkáčová, Andreea Ciobîcă, Coate-Goale, Irina Costache & Simina Guga, Cristina David, Paul Dunca, Tatiana Fiodorova, Bogdan Gîrbovan, Ion Grigorescu, Mihai Iepure-Górski, Cătălin Ilie, Daniel Knorr, Mihaela Michailov, Aurelia Mihai, Olivia Mihălțianu, Mixer, Monotremu, Ciprian Mureșan, Daniela Pălimariu, Delia Popa, Raluca Popa, Ghenadie Popescu, Veda Popovici, Anca Munteanu Rimnic, Flaviu Rogojan, Cristian Rusu, Ștefan Sava, Soyons Impossibles, Ștefan Tiron, Iulia Toma.


Lansare de carte la Librăria Cărturești Verona (București): 19 decembrie 2014


Texte de:
Michael Baers, Bogdan Ghiu, Suzana Milevska, Diana Ursan

Detalii despre publicație




Proiectul Dear Money a pornit cu o expoziție organizată de Salonul de proiecte în octombrie 2013 la Viennafair în cadrul unei secțiuni dedicate spațiilor artistice non-profit. A pornit, așadar, din impulsul de a reacționa la contextul care găzduia această inițiativă sprijinită de compania multinațională OMV care activează și în România. Ca program curatorial cu o identitate distinctă, ce se desfășoară în interiorul unui muzeu de artă contemporană, Salonul de proiecte a promovat în mare măsură scena emergentă locală, însă a făcut acest lucru de pe o poziție care a încurajat demersuri implicate în dinamica socio-politică actuală, locală și internațională, susținând reflecția în jurul unor probleme ce traversează discursul public, de la polemici privind trecutul recent, migrația sau criza economică globală până la statutul și rolul artistului în circumstanțele dificile ale prezentului. Cu alte cuvinte, a fost sistematic încurajat un tip de artă în care presiunile din partea pieței nu au modelat - cel puțin nu într-un mod determinant - configurarea lucrărilor pe care această structură instituțională le-a produs (și expus) de-a lungul timpului. Aparenta armonie și proximitatea actorilor care conviețuiesc în spațiul târgurilor de artă nu ocultează tensiunile care străbat sistemul artei atunci când se pune problema susținerii practicilor artistice care nu se subordonează imperativelor pieței, care se manifestă prin diverse forme de intervenționism socio-politic sau care gesticulează critic înspre instrumentalizarea educației, cunoașterii și artei în societatea actuală. Din acest punct de vedere, prezența Salonului de proiecte la Viennafair cu o expoziție construită pe subiectul relației dintre bani și artă viza în mod evident să introducă o fricțiune între context și conținutul acestei participări.

Acest proiect a furnizat totodată ocazia de a reflecta retrospectiv asupra activității Salonului de proiecte. Expoziția și cartea Dear Money s-au constituit în urma apelului la contribuții adresat tuturor artiștilor cu care programul a colaborat, de la momentul înființării lui, în octombrie 2011, până în vara lui 2013, când au fost lansate invitațiile de a răspunde temei propuse. Această temă a fost inspirată de o lucrare a artistei Marina Albu, produsă anterior call-ului, ce constă într-un mesaj afectiv-implorator adresat banilor, cărora Marina le simte acut lipsa și pe care vrea să-i convingă să se întoarcă la ea. Rezultatul constă în patruzeci de contribuții ce abordează din diverse unghiuri relația dintre artă și bani. Caracterul eterogen al acestui set de lucrări demonstrează atitudinea incluzivă a demersului curatorial - definitorie pentru principiile care au ghidat până acum funcționarea Salonului de proiecte - precum și faptul că nu au fost exprimate sugestii de a atinge doar anumite aspecte ale unui subiect atât de vast. Astfel, pot fi detectate abordări critice față de împrejurările specifice care au condiționat prezentarea de la Viennafair, după cum se întrevăd și ecouri ale unor expoziții din trecut ale Salonului care ghidează contribuțiile unor participanți. Textele teoretice semnate de Bogdan Ghiu, Michael Baers și Suzana Milevska redimensionează într-o anumită măsură contribuțiile artistice, proiectându-le pe fundalul unor discuții complexe, actuale și urgente, despre criza globală a sistemului capitalist contemporan.








h

h

h

h

h

h

h

h

h

h

h