„Englishes”.
Conferințe, dezbateri și un film în premieră





Institutul Francez din București, Cinema Elvira Popescu

Bulevardul Dacia Nr. 77, București

Sâmbătă, 13 februarie 2016
14.30 – 19.30



Evenimentul „Englishes” se constituie în jurul preocupărilor artistei Nicoline van Harskamp de a investiga utilizarea limbii engleze la nivel global de către vorbitorii non-nativi din întreaga lume. Având deja la activ o serie de filme axate pe această temă, artista și-a continuat cercetarea artistică și la București, fiind invitată în toamna anului trecut de către echipa Salonului de proiecte să realizeze un film ce va fi prezentat în premieră în cadrul acestui eveniment. Filmul „Portrait of an Englishes Collector” întregește suita filmelor prin care Nicoline van Harskamp caută să stârnească întrebări cu privire la trăsăturile și declinările posibile ale unei viitoare limbi globale.

Unde anume apar fisurile dintre universalitate și localitate, dintre dislocare și adaptabilitate? Ce rol joacă factorul lingvistic în formarea unor noi sisteme de clasă și cum pot fi acestea din urmă scurtcircuitate? Nicoline van Harskamp creează situații ce favorizează diverse „experimente cu limbajul”, bazându-se pe o ingenioasă întrepătrundere între realitate și ficțiune. La București, ea a imaginat o specie aparte de lingvist care trăiește în recluziune (personaj jucat de Voicu Rădescu), colecționar vorace de variațiuni ale limbii engleze, fiind non-stop angrenat în conversații telefonice reale cu persoane care trăiesc în cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. Acest „colecționar” nu acționează însă de la centru la periferie, ci sună de la periferie la periferie, evitând programatic centrele de putere ale capitalismului global și (implicit) ale standardizării limbii engleze.

Proiecțiile vor fi însoțite de introduceri și comentarii, iar o sesiune specială de prezentări va lărgi spectrul problemelor enunțate în cadrul filmelor. Un lingvist de renume precum Robert Phillipson, Vincent W.J. van Gerven Oei, specialist în limbaje inventate, precum și artista Veda Popovici vor deschide discuția către noi teme de reflecție.

Program

14.30 – 15.30 Introducere și proiecții de filme

/ proiecția celor cinci filme din seria “Englishes”
/ sesiune Q&A cu autoarea filmelor Nicoline van Harskamp

16.00 – 17.30 Prezentări

/ Robert Phillipson
/ Vincent W.J. van Gerven Oei
/ Veda Popovici

18.00 – 19.30 Proiecție și dezbatere

/ proiecție în premieră – „Portrait of an Englishes Collector”
/ sesiune Q&A între participanți, Nicoline van Harskamp și public

Pentru intrarea gratuită la acest eveniment
vă rugăm să faceți o rezervare prin email la adresa salonuldeproiecte@gmail.com.
Avem la dispoziție un număr de 80 de invitații.

Nicoline van Harskamp este o artistă stabilită la Amsterdam și predă la Sandberg Institute. Lucrările ei recente explorează utilizarea elimbii engleze de către vorbitorii non-nativi din lumea întreagă, încercând să imagineze care ar putea fi proprietățile estetice ale unei viitoare limbi globale. Nicoline van Harskamp și-a prezentat lucrările în numeroase contexte instituționale, printre care MUAC Mexico City, Frankfurter Kunstverein, Manifesta 9 în Genk, Muzeul Național din Oslo, D+T Gallery Bruxelles, GMK Gallery Zagreb, Fundația Kadist Paris, Performa 11 New York, SMBA Amsterdam, precum și în cadrul bienalelor de la Shanghai, Limmerick, Gothenburg, București, Taipei și Sydney. Lucrările ei performative au fost prezentate live la KunstWerke Berlin, TATE Modern, New Museum și rhizome.org în New York, Van Abbemuseum din Eindhoven, Arnolfini în Bristol, Fundația Serralves din Porto, Stedelijk Museum Amsterdam, Stroom Den Haag și Kaaitheater Bruxelles.

Robert Phillipson este profesor la Copenhagen Business School, fiind recunoscut pentru cartea sa, „Imperialismul lingvistic”, o lucrare de referință despre limbaj și putere, limbaje postcoloniale și neoimperiale. A scris și editat numeroase cărți având ca subiect drepturile omului înțelese din perspectivă lingvistică, educația multilingvistică, procesul de învățare a limbilor și politica lingvistică. Nucleul activității sale îl constituie investigarea rolului limbii engleze în lumea modernă, motivele expansiunii ei globale și implicațiile pentru celelalte limbi. Această direcție de cercetare are o importanță crucială pentru Europa continentală, pentru instituțiile și politicile lingvistice ale Uniunii Europene. Robert Phillipson a susținut conferințe despre politica lingvistică în lumea întreagă și a predat cursuri pe această temă în Scandinavia, Ungaria și China. În 2010 i-a fost decernat premiul UNESCO Linguapax. Chiar dacă este de origine britanică, Phillipson trăiește și lucrează într-un orizont multilingvistic. Pentru mai multe detalii, vezi www.cbs.dk/en/staff/rpibc.

Vincent W.J. van Gerven Oei este un filolog preocupat de muzică, compoziție, lingvistică, artă conceptuală și filozofie. A studiat cu Avital Ronell la European Graduate School și cu Christopher Fynsk la Centre for Modern Thought. Publicații recente includ: „Cross-Examinations” (Gent: MER. Paper Kunsthalle, 2015), „Allegory of the Cave Painting” (Milan: Mousse, 2015; co-editată cu Mihnea Mircan) și „Lapidari”, 3 vol. (Brooklyn: punctum books, 2015). A tradus din Jean Daive, Alessandro De Francesco, Hervé Guibert, Dick Raaijmakers, Avital Ronell și Nachoem Wijnberg, printre alții. Textele lui au apărut în reviste precum „continent.”, „Frakcija”, „nY”, „Parmentier”, „postmedieval” și „Theory & Event”. Van Gerven Oei este co-director al punctum books și conduce project bureau for the arts and humanities The Department of Eagles în Tirana, precum și editura Uitgeverij. Este director fondator al revistei academice “Dotawo: A Journal of Nubian Studies”.

Veda Popovici lucrează ca artistă politică, teoreticiană angajată și activistă locală. Interesele sale includ reprezentări identitare în artă, genealogii intelectuale ale puterii, istorii coloniale (și) patriarhale și in/ofensivitatea politică a artei. Lucrări recente variază de la acțiuni colective (cu colectivul Bezna și Candidatura la Președinție) și crearea de situații publice pentru articulări comunitare (Ceilalți Noi și Roz, Mov și Restul) la inaugurarea unui Monument al Migrantului și performarea video a istoriei artei dintr-o perspectivă feministă. Munca ei se bazează pe intervenții situaționale, resurse performative și corporale și abordări feministe decoloniale. În prezent, Veda Popovici își finalizează teza de doctorat despre naționalism în arta din România a anilor ‘80 și predă un curs despre decolonialitate în arta și cultura din contextul românesc, ambele la Universitatea Națională de Arte din București.

Eveniment organizat de Asociația Salonul de proiecte, București.

Partener: Institutul Francez, București

Cu sprijinul: Fundația Mondriaan, Amsterdam; Ambasada Olandei în România; Bucharest AiR

Mulțumiri speciale: Angi Apostol, Andrei Boanta, Tudor Bratu, Ioana Gheorghiu, Ion Grigorescu, Marius Iacob, Voicu Rădescu, Caroline Seebregts, Clara Trăistaru.

Salonul de proiecte este un program curatorial inițiat în anul 2011 de Magda Radu și Alexandra Croitoru. Acest program își propune realizarea unor expoziții, prezentări și dezbateri care se concentrează predominant asupra artei contemporane din România, punând producțiile tinerilor artiști într-un context local și internațional mai larg. Începând cu toamna lui 2015 programul funcționează exclusiv prin intermediul Asociației Salonul de proiecte. Echipa: Magda Radu, Alexandra Croitoru, Ștefan Sava și Alina Bucur.












h

h

h

h

h

h

h

h

h