TERITORIUL NU ESTE HARTA
13.09.2023 - 22.10.2023




Artiști: studioBASAR (Alex Axinte & Cristi Borcan), Oleksandr Burlaka, Samir Harb, Anastasia Ryabova, Eliza Trefaș, Kristin Wenzel (împreună cu Bogdan Bălan, Alice Gancevici & Remus Pușcariu, Dana Andrei, Maria Persu)


Curator: Michael Baers

Miercuri, 13 septembrie



18.30 & 19.30 - scurte sesiuni de picnic inițiate de Eliza Trefaș la care vizitatorii pot participa sau pot privi / plecare de la Salonul de proiecte spre Bulevardul Regina Elisabeta

19.00 - vernisaj / cu această ocazie, curatorul Michael Baers va prezenta publicului lucrările din expoziție.




Desenul este probabil primul mediu pe care omenirea l-a folosit pentru a crea reprezentări plastice ale universului, o prezență care a rămas constantă în viețile noastre, de la mâzgăliturile pe care le facem pe hârtie în timp ce vorbim la telefon, la schițele pe care le realizăm pentru a rezolva tot felul de probleme, atât abstracte, cât și concrete. Desenul are capacitatea de a reprezenta (sau de a figura), dar este, de asemenea, capabil de crea grafice, schițe, inscripții, sau de a face notații. Acest mod de utilizare, de la pur figurativ la spontan și expresiv, îl face mediul cel mai apropiat de gândirea umană, dar și mediul cu cea mai diversă arie de acoperire, de la desenul cu un băț în noroi, până la desenul realizat folosind un software complex. Așa cum observa și filosoful francez Jean-Luc Nancy, desenul „se angajează într-un câmp semantic în care acțiunea și forța [puissance] sunt combinate, sau în care sensul acțiunii, stării sau ființei în cauză nu poate fi complet separat de sensul gestului, mișcării sau devenirii.” Expoziția Teritoriul nu este harta, al cărei titlu a fost inspirat de un citat atribuit inginerului american Alfred Korzybski – inversând adevărul evident de la sine al afirmației originale pentru a indica funcția constitutivă a desenului în modelarea lumii umane – prezintă exemple de desene care fac aluzie la rolul pe care acesta îl are în crearea sau distrugerea peisajelor urbane, atât pe timp de război, cât și de pace, dar și pentru a arăta modul în care desenul poate servi ca instrument al acțiunii politice sau ca instrument al rezistenței.

Desenul este un element constitutiv al orașului modern și omniprezent în interiorul acestuia. Planurile realizate de arhitecți și urbaniști creează terenul prin care locuitorii orașului trebuie să navigheze, în timp ce indicatoarele și graffiti-urile reprezintă un plan secund de semnificație pliat pe mediul construit al orașului. În contextul nostru istoric, devine imperativ să explorăm logica similară care stă la baza acestor două poziții-subiect opuse. Care sunt legăturile dintre planurile de sus în jos (top-down) ale arhitecților și urbaniștilor care creează noi comunități urbane de la zero sau transformă complet centrele istorice ale orașelor și semnele de protest de jos în sus (bottom-up) create de artiștii de graffiti care recurg la desen pentru a marca spațiile urbane? Teritoriul nu este harta analizează unele corespondențe conceptuale care leagă distrugerea creativă a orașelor prin, să zicem, reînnoirea urbană, de distrugerea orașelor prin agresiune militară, precum și relația strânsă, deși nu imediat evidentă, dintre desen și crearea sau contestarea spațiului urban: atât ca modalitate de organizare și construcție a spațiului, cât și ca mijloc de expresie și/sau contestare în interiorul spațiului urban.

În baza acestui argument, expoziția Teritoriul nu este harta nu se limitează doar la desene per se, ci include și lucrări care explorează relația dintre planificare și execuție, dintre construcția și distrugerea unui spațiu. Colectivul de arhitecți studioBASAR (Alex Axinte & Cristi Borcan) va expune desene de lucru inspirate din munca lor de cercetare urbanistică. Artistul și arhitectul Oleksandr Burlaka (care a proiectat și structura de display a expoziției) va prezenta o documentare a mesajelor scrise de ucrainieni pe vehicule militare rusești. Geograful și romancierul grafic Samir Harb expune un fragment dintr-o lucrare mai amplă despre Mukataʿa din Ramallah, centrul administrativ construit de britanici în timpul Mandatului Palestinei și transformat, în perioada Acordurilor de la Oslo, în centru al administrației Autorității Palestiniene, înainte de a fi în mare măsură distrus de către israelieni în timpul celei de-a doua Intifade. Artista Anastasia Ryabova va expune o lucrare nou realizată, centrată pe o figură geometrică de mari dimensiuni menită să reprezinte o punte de legătură dintre diferite obiecte de arhitectură din București. La rândul ei, dansatoarea și artista Eliza Trefaș va expune și ea o lucrare nouă care aduce în discuție pierderea accelerată a spațiilor verzi din București, punând în lumină conflictul actual legat de privatizarea parcului IOR din București. Nu în ultimul rând, artista germană Kristin Wenzel va prezenta cinci piese decorative desprinse din clădiri, dintr-o colecție pe care a adunat-o în timpul plimbărilor sale prin București, adnotate poetic de ea însăși, dar și de prieteni și colegi (Bogdan Bălan, Alice Gancevici și Remus Puscariu, Dana Andrei, Maria Persu) — o lucrare care, pe de-o parte, aduce în discuție modul în care spațiul construit este articulat la nivel local, iar pe de alta, se constituie într-un un soi de proiect de cartografiere care își propune să înfățișeze procesele istorice ale neglijării civice. În ceea ce-l privește pe Michael Baers, el alege să complice distincția dintre artist și curator, prezentând textul său curatorial sub forma unui poster de mari dimensiuni.

Cu toate că expoziția Teritoriul nu este harta se desfășoară în București, iar unii dintre artiștii și cercetătorii participanți s-au inspirat din povestea orașului, este important de menționat că procesele de demolare și reamenajare pe care le-a suferit Bucureștiul sunt asemănătoare cu cele prin care au trecut și alte orașe mari. Scopul expoziției este de a aborda procesele globale de transformare și manifestările lor locale, cu accent pe desen – acest mediu care adesea pare să treacă neobservat în procesul de realizare atât a celei mai înalte clădiri, cât și a celei mai mici perspective.



Acest eveniment este organizat de Asociația Salonul de proiecte, ca parte a proiectului Desenul operational.

Parteneri: Zeppelin, Centrul Național al Dansului București, Facultatea de istoria și teoria artei – UNArte București

Sponsor: Corcova Roy & Dâmboviceanu

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.









x


parteneri